fbpx

Rekomendacje dla MEN dotyczące nauki i powrotu uczniów do szkoły

Po konsultacjach Koalicji Obywatelskiej zostały przygotowane rekomendacje dla Ministerstwa Edukacji Narodowej wynikające z opinii nauczycieli, dyrektorów, uczniów, rodziców i samorządów.

Rekomendacje dla MEN dotyczące nauki i powrotu uczniów do szkoły | Monika Rosa

KO rekomenduje między innymi zwiększenie autonomii dyrektorów szkół związanej z organizacją procesu nauczania. Wśród rekomendacji znalazły się między innymi punkty:

– Wyprowadzenie hybrydowego systemu nauczania bez potrzeby uzyskania zgody Powiatowego Inspektoratu Sanitarnego. O podjęciu takiego rozwiązania – szczególnie w przypadku szkół przepełnionych – mógłby decydować dyrektor w porozumieniu z Radą Rodziców i Organem Prowadzącym.
– Znowelizowanie rozporządzenia o ramowych planach nauczania i rozporządzenia o BHP tak, by zapewnić dyrektorom większą elastyczność w układaniu planów lekcji i przerw w czasie trwania roku szkolnego. Zminimalizowanie podstawy programowej, aby umożliwić powtórzenie materiału przerabianego w trakcie nauczania online.
– Wprowadzenie rozwiązań związanych z objęciem opieką świetlicową wszystkich uczniów, którzy jej potrzebują. Obecnie rekomendowana jest ograniczona ilość miejsc w świetlicach, a także brakuje jasnych deklaracji o możliwości uzyskania zasiłku opiekuńczego.
– Obowiązek automatycznego przechodzenia na edukację zdalną w strefach czerwonych.
– Skuteczne przeciwdziałanie zjawisku znikających z systemu uczniów.
– Wytyczne dla szkół branżowych łączących praktyki zawodowe z nauką i prowadzących kursy zawodowe dla zewnętrznych uczniów.
– Zmiana wytycznych dla przedszkoli dotycząca wielkości grup i powierzchni sal.
– Stworzenie platformy umożliwiającej wymianę sugestii i pomysłów organizacyjnych dla dyrektorów.

Ważne jest przede wszystkim zapewnienie bezpieczeństwa uczniom chorym i tym, którzy posiadają chorych rodziców lub inne osoby współmieszkające. Dlatego wśród zapisów znalazły się następujące rekomendacje:

– Zapewnienie zdalnego nauczania chorym uczniom bez konieczności przedstawienia zaświadczenia, by ułatwić im przejście na edukację domową.
– Wycofanie się z pomysłu kar dla rodziców, którzy w obawie o zdrowie dziecka decydują się na pozostawienie dziecka w domu. Należy ułatwić im możliwość uczestnictwa zdalnego, a decyzję o udziale stacjonarnym w lekcjach pozostawić rodzicom.

Kolejnym punktem są decyzje dotyczące bezpieczeństwa sanitarnego:

– Precyzyjne wytyczne dotyczące postępowania z chorymi dziećmi (kaszel, gorączka, katar), które zostały przez rodziców wysłane do szkoły.
– Wprowadzenie obowiązku noszenia maseczek w przestrzeni wspólnej w szkole.
– Dofinansowanie szkół w celu zakupu bramek do mierzenia temperatury w szkołach powyżej 400 uczniów, a w mniejszych zakup większej ilości termometrów.
– Zwiększenie dofinansowania dla szkół na zakup maseczek i płynów dezynfekujących.

Wypracowano również rekomendacje dotyczące nauczycieli i pracowników, a wśród nich:

– Dostępność bezpłatnych testów dla nauczycieli i pracowników szkół oraz placówek oświatowych. Bezpłatne badania przeciwko grypie.
– Jasne przepisy dotyczące statusu nauczyciela przebywającego na kwarantannie (nie jest jasne czy potrzebne jest L4, czy mogą pracować zdalnie),
– Wprowadzenie wytycznych dotyczących bezpieczeństwa nauczycieli z grupy ryzyka (60+ oraz osoby przewlekle chore). Umożliwienie im pracy w formie zdalnej.
– Wyposażenie pracowników oświaty w środki ochrony osobistej.

Na końcu, ale równie ważne, znalazły się wytyczne związane z doskonaleniem zdalnego nauczania:

– Wprowadzenie i finansowanie możliwości korzystania z jednej płatnej platformy dla całej szkoły.
– Zwiększenie darmowej przepustowości OSE, udostępnienie szkołom dostępu do sieci (wiele szkół wciąż jej nie posiada).
– Zapewnienie, szczególnie szkołom średnim, sprawnych komputerów i dostępu do Internetu do realizacji nauki hybrydowej, a także zapewnienie tego dostępu dla uczniów, którzy nie posiadają dostępu do Internetu i komputera w domu.

I najważniejsze – państwo powinno przejąć odpowiedzialność za przypadki zachorowań.

Mam nadzieję, że praca posłów i posłanek nie pójdzie na marne, a MEN odniesie się pozytywnie do uwag i wprowadzi je w życie. Czas ucieka a bezpieczeństwo uczniów i kadry edukacyjnej pozytywnie wpłynie na całe społeczeństwo, ponieważ szkoły mogą stać się głównymi ogniskami zakażeń.