fbpx

Dzieci i Młodzież w Komercyjnym Świecie

Dziś rozmawiałyśmy z Barbara Nowacka, Aleksandra Gajewska, Marzena Okła-Drewnowicz o dzieciach i młodzieży w komercyjnym świecie. Zbyt rzadko w debacie o prawach człowieka pojawia się problem sfery ekonomicznej, w którą wszyscy jesteśmy głęboko zanurzeni.

Paradoksem jest, że dzieci – grupa społeczna, która liczy prawie 20 proc. społeczeństwa nie jest uwzględniana przy projektowaniu polityk publicznych, także tych odnoszących się do aktywności komercyjnej.

Najważniejsze postulaty na rzecz ochrony dzieci i młodzieży, jako najmłodszych konsumentów:

  • Kluczowa dla ochrony najmłodszych jest kwestia formalnej i nieformalnej edukacji dzieci oraz rodziców w zakresie bezpieczeństwa w sieci.
  • Potrzebujemy uwrażliwienia i edukacji w temacie pracy dzieci wykorzystywanych w reklamach i mediach społecznościowych.
  • Rozwiązaniem jest stworzenie funduszu, na który środki będą wpłacali rodzice zarabiający na dzieciach.
  • Konieczne jest uregulowanie tego, jak dzieci w mediach społecznościowych można pokazywać i jak wyglądać ma ich praca. Jest to również odpowiedzialność marek, które reklamują się przy udziale dzieci.
  • Treści nauczane w szkołach powinny być przystosowane do współczesnego świata. Programy nauczania trzeba odchudzić z niepotrzebnych treści. Na godzinach wychowawczych powinny pojawić się zagadnienia odpowiadające potrzebom młodych ludzi.
  • Musimy nauczyć nauczycieli ostrzegać przed patostreamingiem i nadmierną komercjalizacją różnych dziedzin życia.
  • Potrzebujemy systemowych rozwiązań, które wprowadzą prawną definicję deep fake. Nie mamy dzisiaj mechanizmów, by walczyć z tą technologią, ani sankcji za jej wykorzystywanie. To jest wyzwanie dla całej społeczności międzynarodowej. Potrzebujemy rozwiązań, które będą powszechnie stosowane.
  • Potrzebujemy otwarcia dyskusji na temat bezpieczeństwa dzieci na każdym poziomie. W parlamencie powinno być specjalne, umocowane regulaminowo miejsce, w którym będziemy mówić szeroko o prawach dzieci i tworzyć bezpieczne dla nich rozwiązania. W poprzednich latach takiej przestrzeni i dyskusji brakowało.

Czeka nas wiele wyzwań, dlatego ta dyskusja jest dopiero początkiem.

Dziękuję Magdalena Bigaj, Konrad Ciesiołkiewicz za zaproszenie.

Instytut Cyfrowego Obywatelstwa, Komitet Dialogu Społecznego KIG