Doskonale znamy raporty NASK – Nastolatki 3.0, raporty Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, Youth Skills i wiele innych.
Według nich:
x Co trzeci nastolatek ogląda tzw. patostreamy, podczas gdy jedynie 13 proc. rodziców deklaruje tego świadomość.
x Treści pornograficzne w internecie są łatwo dostępne, osoby małoletnie w 30 proc. trafiają na nie przypadkiem. Średni wiek pierwszego kontaktu z pornografią to 11 lat.
x 1,2 mln młodych ludzi korzysta z najpopularniejszego serwisu pornograficznego, a 800 tysięcy z hazardowego.
Kluczem w radzeniu sobie z tymi wyzwaniami jest oczywiście edukacja oraz świadomość i zaangażowanie rodziców. Jednak odpowiedzialność regulacyjna leży po stronie instytucji państwa. Odpowiedzialność leży też po stronie platform cyfrowych oraz wszystkich prowadzących działalność marketingową, reklamową – komercyjną w środowisku cyfrowym.
Dziękuję za dzisiejsze posiedzenie Komisji ds. Dzieci i Młodzieży z udziałem Katarzyna Kotula – Ministra do spraw równości, Poseł Michał Gramatyka – Wiceminister Cyfryzacji – Ministerstwo Cyfryzacji, Paulina Piechna-Więckiewicz – Ministerstwo Edukacji Narodowej, Piotr Borys – Ministerstwo Sportu i Turystyki, Ministerstwo Sprawiedliwości, Urząd Komunikacji Elektronicznej, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, dr Konrad Ciesiołkiewicz – #PKDP, Magdalena Bigaj, Biuro Rzecznika Praw Dziecka oraz ekspertów i ekspertek.
Co wydarzy się teraz?
- W połowie grudnia założenia ustawy o skutecznej weryfikacji wieku przedstawi Minister Cyfryzacji Michał Gramatyka.
- Potrzebujemy większego zaangażowania i uważności prokuratury w kwestii patostreamów i patoinfluencerów, zaangażowania opieki społecznej w sytuacje krzywdzenia dzieci na patostreamach.
- Przed nami wyzwanie dotyczące ograniczenia możliwości organizacji patowalk w miejscach zarządzanych przez samorządy i instytucje publiczne. Dziękuję za jasną deklarację Ministra Sportu Sławomir Nitras – freak fighty nie będą organizowane na Stadionie Narodowym.
- Potrzebujemy prac nad standardami ochrony dzieci w sieci, uwzględniającymi aktywność reklamową i marketingową.
fot. Agata Krypczyk